با عوارض و خطرات ایمپلنت دندان آشنا شوید
نوشته شده توسط : mohadeseh

ایمپلنت دندان جایگزینی مصنوعی برای یک دندان از دست رفته است. دندان های طبیعی از تاج و ریشه تشکیل شده اند. تاج قسمت قابل مشاهده ای است که با لعاب سفید پوشیده شده است. پشتیبان تاج، ریشه دندان است که تا استخوان فک امتداد می یابد. هنگامی که دندانی از بین می رود، در واقع ریشه دندان از بین رفته است. در اثر اتفاقات مختلف نظیر برخورد ضربه شدید، تصادف و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استخوان پشتیبان تحریکی را که معمولاً از ریشه دندان دریافت می کند از دست می دهد. ایمپلنت دندان به طور موثر ریشه دندان از دست رفته را جایگزین و تاج مصنوعی را پشتیبانی می کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در واقع پایه های فلزی تیتانیومی پیچی شکل هستند که در دندانپزشکی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرند. ایمپلنت های دندانی یک راه حل دائمی جذاب از نظر زیبایی شناختی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته ارائه می کنند. به جای نصب روکش و بریج دندان فقط برای ده سال و سپس تعویض آنها، می توانید ایمپلنت دندان مقرون به صرفه ای نصب کنید که تا آخر عمر برای شما کار کنند.

چرا ایمپلنت دندان؟

به غیر از طول عمر، ایمپلنت های دندانی در طول سال ها به دلایل زیر بسیار محبوب شده اند:

  • ثبات: با ایمپلنت دندان، بیماران هرگز نیازی به نگرانی در مورد افتادن دندان های مصنوعی خود و ایجاد صحنه ای که باعث خجالت آنها می شود، نیستند. ایمپلنت دندان در استخوان فک قرار داده می شود و توسط لثه در جای خود ثابت می شود. نتیجه این روش کاشت دندان، یک دندان جایگزین پایدار است که دارای تکیه گاه ثابتی است، شبیه به دندان های طبیعی شما.

  • جایگزینی ریشه و تاج دندان: سایر راه حل های جایگزینی دندان در دندانپزشکی، مانند روکش و بریج، فقط تاج دندان را جایگزین میکنند، درصورتیکه ایمپلنت با جایگزینی ریشه و تاج دندان‌ها بر عملکرد و کارکرد دندانها تمرکز می‌کنند.

  • استحکام بالا: اگرچه هیچ دندان مصنوعی رقیب استحکام دندان‌های طبیعی نیست، اما ایمپلنت دندان با توجه به مواد مورد استفاده و روش نصب بسیار نزدیک به دندان های واقعی هستند.

  • سازگاری زیستی: ایمپلنت دندان از تیتانیوم ساخته شده و دلیل آن این است که زیست سازگار است، به این معنی که به طور طبیعی با بافت استخوانی استخوان فک شما یکپارچه می شود. هنگامی که زخم ایمپلنت شما بهبود یافت، ایمپلنت دندان با استخوان فک شما یکی می شود. بیماران هرگز نباید نگران شکست و پس زدن ایمپلنت بر اساس واکنش های آلرژیک به فلز تیتانیوم باشند.

عوارض موقتی ایمپلنت 

  • برخی از عوارض ایمپلنت دندان موقتی و کوتاه مدت هستند یعنی تا چند روز پس از جراحی برطرف می شوند اما برخی دیگر در دراز مدت بروز پیدا میکنند. از جمله عوارض موقت یا کوتاه مدت ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • درد در ناحیه کاشت

  • ایجاد تورم و کبودی در محل کاشت 

  • خونریزی و خروج لخته خون در کوتاه مدت 

  • ترشح بزاق و خونابه 

  • عفونت جزئی 

این عوارض بسیار شایع بوده و در کوتاه مدت از بین می روند. به طور مثال خونریزی تنها ده دقیقه بعد از کاشت ادامه خواهد داشت و پس از آن مشاهده خونابه کاملاً طبیعی خواهد بود. همچنین عفونت بسیار جزئی ممکن است پس از کاشت دندان ایجاد شود که بستگی به سیستم ایمنی بدن بیمار دارد. طول دوره درمان نیز می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. به طور مثال افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند مدت زمان بیشتری برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک نیاز دارند. این مطلب برگرفته از لینک زیر است:

https://iranmehrdental.com/fa/مقالات/عوارض-ایمپلنت-دندان

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض احتمالی ایمپلنت دندان کدام است؟

بگذارید در ابتدای این بخش بگوییم که هیچ روشی کامل و بی عیب و نقص نیست، بنابراین ایمپلنت دندان هم در کنار مزایای بیشماری که ارائه می دهد، معایب و عوارضی هم دارد. اگر شما قصد کاشت دندان با این روش را دارید، باید مزایا و عوارض این روش را با هم بپذیرید. مهم ترین عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • ایجاد باکتری: تجمع باکتری‌ها می‌تواند باعث عقب‌رفتگی لثه‌ها شده به طوری که پیچ‌های ایمپلنت قابل مشاهده باشند و همچنین به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا عفونت ایجاد کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، اقدامات دندانپزشکی سالم پس از جراحی مهم است.

  • عفونت و التهاب: ممکن است عفونت و التهاب در نواحی اطراف ایمپلنت دندان به دلیل باکتری وجود داشته باشد. بهداشت نامناسب دندان باعث ایجاد این امر می شود. علاوه بر این، اغلب در بیماران دیابتی و افراد سیگاری رخ می دهد.

  • پس زدن ایمپلنت: ایمپلنت ممکن است توسط سیستم ایمنی بدن ما پس زده شود. افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر این مشکل هستند، بنابراین بهترین راه برای موفقیت، ترک سیگار طبق توصیه دندانپزشک پس از جراحی است. همچنین افرادی که دندان قروچه می کنند باید تحت درمان دندان قروچه قرار گیرند.

  • به دام انداختن اعصاب: آسیب به اعصاب هنگام گذاشتن دندان منجر به عوارض زیادی مانند درد هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و هنگام ترمیم دندان می شود. قرار دادن دقیق ایمپلنت در استخوان پشتیبان چالش برانگیز است. 

  • بیماری های پریودنتال: پری ایمپلنتیت بیماری لثه ای است که با عفونت بافت های اطراف لثه در تضعیف ایمپلنت ها موثر است. هنگامی که بافت‌های لثه عفونی می‌شوند، به دنبال آن التهاب در نواحی لثه ایجاد می‌شود. در نهایت به لثه های عقب رفته ختم می شود و استخوان زیر ایمپلنت را نمایان می کند.

  • نقص در فیکس کردن ایمپلنت دندان: ضعف در فیکس کردن ایمپلنت دندان منجر به مشکلات مختلفی مانند عفونت یا آسیب به بافت‌های عصبی اطراف، عفونت محل کاشت و غیره می‌شود.

  • سیگار کشیدن: پس از کاشت ایمپلنت دندان، محل کاشت به مدتی برای بهبودی نیاز دارد. بهبودی محل ایمپلنت نیاز به مواد مغذی و مواد معدنی کافی دارد که از طریق جریان خون به محل می‌رسد. هنگامی که فردی پس از فیکس کردن ایمپلنت دندان سیگار می کشد، جریان خون در محل به طور مداوم کاهش می یابد. روند بهبودی را به تاخیر می اندازد. در چنین مواردی، باکتری های دهان نیز شروع به کلونیزه شدن در محل ایمپلنت می کنند و به استخوانی که ایمپلنت را تضمین می کند نفوذ می کنند.

سخن پایانی

هنگامی که از روش های ترمیم دندان ها مانند ایمپلنت دندان، پروتز یا بریج استفاده می کنید، باید تغییراتی در سبک زندگی خود برای محافظت از این دندان ها انجام دهید. مانند دندان های طبیعی، بهداشت و مراقبت از دهان برای دندان های مصنوعی به دست آمده با ایمپلنت دندان برای محافظت از آنها ضروری است. برای اینکه ایمپلنت دندان با کمترین عوارض و خطر داشته باشید، پیشنهاد میکنیم که به کلینیک ایرانمهر جنت آباد مراجعه کنید و از متخصصان ایمپلنت آنجا کمک بگیرید. 

 





:: برچسب‌ها: ایمپلنت دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: